torsdag 24 november 2011

Planer på nytt spö!

Nu har tankarna börjat cirkulera kring hur mitt nästa spö ska se ut och vilka komponenter det ska bestå av :)

Tanken är att spöt ska gå i färgerna silver/svart/grå och ha en design ungefär som mitt Synit Venom med split grip. Till det nya spöt kommer jag välja en Synit deepshotklinga 350g, väl anpassat för beten mellan ca 300 och 500gr och med en lyftkraft ingen annan klinga hittills kunnat erbjuda sett till vikten iaf.

Aktionen är parabolisk, dvs spöt böjer sig ända ner bakom rullfästet vid hård belastning och det gör att man som fiskare blir avlastad då det inte blir så mycket "hävstång". Känslan i deepshotspöna är fantastisk och med rätt rulle får man en ruskigt potentiell utrustning som väger en bit under kilot totalt!

Rullfäste blir ALPS helt nya modell av centra-lock i svart/silver. Mycket solida rullfästen med kvalitetskänsla....nackdel är att aluminium är kallt på vintern men det får jag leva med.

Ringar blir troligen Fujis "low rider" titanringar....snygga, rostfria och lätta :)

Sen måste man ju ha en rulle till det med och där är jag jäkligt sugen på Studio Ocean Marks L50-OGM i svart/silver och med kolfibervev. Spolaxel och fler delar gjorda i titan vilket gör att rullen är extremt lätt.

Det är inte skrivet i sten att det blir exakt såhär men det är en tanke iaf. Jag återkommer med bilder när det är bestämt och klart :)


 Deepshot 350g klinga



ALPS nya centra-lock rullfäste i aluminium 



Istället för en alugimbal tänkte jag på detta spö sätta en vanlig "butt" från ALPS. Jag använder aldrig spöbälte så har kommit fram till att kryssgimbal (se bild nedan på mitt Synit Venom) inte är nödvändigt.



Fuji low rider titanringar



 Denna design hade jag tänkt mig fast i färgerna svart/silver/grå. Detta är mitt Synit Venom



Studio Ocean Mark L50-OGM rulle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar