onsdag 18 augusti 2010

Lofoten 2010

Som inbiten Norgefantast har man många gånger ältat om hur fint det är i Norge och framförallt då Lofoten. Sagt och gjort så bestämde vi oss för att göra en minisemester till Lofoten med bil. Det skulle inte bli någon renodlad fiskeresa som det ju annars brukar handla om. Fanns det möjlighet till fiske i kombination med hyfsat väder skulle vi försöka ta oss ut några timmar och testa lyckan.

Andra dagen i Norge besökte vi Lofotenakvariet. Mycket intressant att se alla dessa arter på så nära håll. Här fanns allt från sälar till torsk, sej, havskatt, flundror, kungskrabbor och en massa andra konstiga havslevande organismer. Priset för fulaste fisk går nog till marulken tätt följt av havskatten.

Kungskrabborna imponerade verkligen med sin storlek.

Vädret var helt underbart och Lofoten visade sig verkligen från sin bästa sida.

Dags för fiske
På campingen där vi tältade hyrde de ut båtar. På norskt maner är man inte blyg i prissättningen. En gammal skorv till båt och en mariner 5 hk (tidigt 80-tal) kostade första timmen 200 NOK och sedan 150 per timme. Vi fick berättat för oss att makrillfisket tydligen kommit igång så vi bokade båten för ett par timmar.

Tacklat med vanliga abborrspön och lätta stingsildor var vi redo för bataljer med en av havets riktiga torpeder. Makrillen gissar jag är nog den fisk som bjuder upp till mest kamp per kilo fisk, tom mer än hälleflundran. Rätta mig och jag har fel. Vi hade fått tips från campingägaren var någonstans det skulle vara bäst, men samtidigt sade han att man får dem överallt. Jaja tänkte man, så låter en som vill hyra ut en båt:) Detta är första gången man fiskat från båt i Norge helt utan sjökort ekolod eller andra hjälpmedel, bara att testa sig fram hur djupt det är etc. Vi testade först lite på måfå inte så långt från hamnen men det gav inget.

Senare när vi åkte vidare ut mot fyren där det skulle vara bra fiske såg vi några underliga fenomen i vattnet. Havet låg spegelblankt i stort sett nu och ju närmare vi kom "hotspoten" såg vi vad som hände i vattnet. Det var ett stort makrillstim som gick i ytan. Det var inte bara ett stim utan faktiskt tre stim som mest runt oss.

30 meters stim

Stimmen var nog ca 30-40 meter i diameter och innehöll mängder med fisk. Däremot var de inte hur lätta som helst att få att nappa. På de små stingsildorna nappade det men det var nödvändigt att fiska hem betet långsamt och vara exakt i mothugget. Fiskens otroliga snabbhet till trots var det lönlöst att ta in stingsildan snabbt. Bara låta den falla ner och veva långsamt då kom hugget som ett brev på posten.

Vid varje kast formligen kokade vattenytan, de fiskar som tidigare gått med ryggfenan precis i vattenytan sprätte nu som besatta och vattnet stänkte åt alla håll.

Sambon min lyckades bärga den första makrillen och sonen Filip den största. På sista kastet dessutom. Flest på samma kast fick jag med 6 st, men Ok, lite fusk att fiska med en sabikihäckla:) Dessa vackra varelser bjuder på riktigt feta spöböj trots att de bara drar vågen till knappt ett kilo. Tänk om vi hade dessa i vår egen skärgård:)

Roligt var det i alla fall och tyvärr gick våra två timmar på tok för fort och vi kunde ju inte heller ta med oss mer fisk än vi åt för kvällen då vi inte hade några frysmöjligheter. Vi fick oss en supergod middag med pinfärsk stekt makrill med salt, citronpeppar och kokt potatis till. En underbar avslutning på en härlig dag på Lofoten.